Ko izbirate pnevmatike, verjetno najprej preverite izdelke najboljših proizvajalcev. Nič presenetljivega. Izbira visokokakovostnih pnevmatik je pomembna, saj pnevmatike zagotavljajo varnost voznikov in potnikov. Omogočajo boljšo upravljanje z vozilom in zanesljivejše zaviranje. Vendar pa dobre pnevmatike potrebujejo tudi dobro skrb, kar vključuje sezonsko menjavanje. To pomeni uporabo zimskih pnevmatik v zelo zasneženih območjih in celoletnih pnevmatik v podnebjih s toplimi zimami.
Razlogi za rotacijo pnevmatik
Ni pomembno, kakšne pnevmatike imate, saj vse zahtevajo redno vzdrževanje, kar vključuje tudi redno rotacijo pnevmatik. Nekateri vozniki menijo, da rotacija pnevmatik ni najpomembnejša. Preverjajo stanje olja, motorja in druge pomembne stvari, pnevmatike pa popolnoma zanemarjajo. Vozilo, na katerem se ne izvaja redna rotacija pnevmatik, je moč opaziti. Sprednja kolesa na takšnih avtomobilih so običajno črna od zavornega prahu, ki se nabira na njih. Razlog je preprost – sprednje zavore so večje kot zadnje. Posledično kar 80% obremenitve zaviranja prevzamejo sprednje zavore.
Številni dejavniki, vključno z lokacijo motorja, pogonom in celo stanjem ceste, močno prispevajo k neenakomerni obrabi pnevmatik. Večina avtomobilov, ki jih je dandanes moč opaziti na cesti, ima pogon na sprednji kolesi ali pogon na vsa kolesa. To pomeni, da je sprednja stran ves čas aktivna. Sprednje pnevmatike avtomobilov na pogon s sprednjimi kolesi običajno prejmejo večji delež obremenitev, kar vodi do povečane obrabe. A zakaj je temu tako? Ti avtomobili so bolj obremenjeni kot sprednje pnevmatike, zaradi menjalnika in motorja, ki sta nameščena v sprednjem delu. Ko voznik uporabi zavore, se večja teža prestavi naprej, kar znatno prispeva k obremenitvi. Funkcionalnost vklopa, zaviranja in volana prav tako vplivajo na neenakomerno obrabo sprednjih pnevmatik. To povzroča dodatno obremenitev sprednjih pnevmatik, kar pripomore k različni stopnji obrabe pnevmatik.
Morda vas bo presenetilo, vendar lokacija prav tako lahko vpliva na obrabo pnevmatik. Na primer, v Združenih državah ljudje vozijo po desni strani ceste. Več desnih zavojev privede do večje obrabe leve pnevmatike.
Enakomerna obraba pnevmatik je veliko boljša. Vse pnevmatike se odzivajo enakomerno, volan je mogoče enostavno krmiliti, poveča se vlečni oprijem pnevmatik. Pri enakomerni obrabi pnevmatik je možna hkratna menjava vseh, brez potrebe po menjavi parov. Menjava vseh štirih pnevmatik naenkrat omogoča ohranjanje prvotnega ravnotežja.
Pogon, namestitev motorja v avtu, kot tudi cestne razmere spadajo med faktorje, ki imajo vpliv na obrabo pnevmatik. Ti dejavniki prav tako odločajo o tem, kateri vzorec vrtenja pnevmatike je treba izbrati, s čimer se rotacija pnevmatik uvrsti na seznam rednih postopkov.
Kako pogosto je potrebno rotirati pnevmatike?
Podatki o pogostosti rotacije in rotacijskem vzorcu so navedeni v avtomobilskem priročniku. Večina voznikov svoje pnevmatike rotira vsakih 10,000 – 13,000 kilometrov, vendar je bolje upoštevati priporočila proizvajalca. Mehaniki svetujejo rotacijo pnevmatik ob vsaki menjavi olja. Olje je potrebno menjavati približno enako pogosto, kar je praktično, saj omogoča enostavno združenje obeh rutinskih postopkov. To vam bo pomagalo prihraniti ogromno časa.
Najpogostejši vzorci rotacije pnevmatik
Najprej opredelimo, kaj pomeni rotacija pnevmatik. Rotacija pnevmatik pomeni premikanje pnevmatik iz enega mesta na drugo mesto, s čimer zagotovimo enakomerno obrabo. Združenje za pnevmatike in kolesa je opredelilo tri glavne vzorce rotacije pnevmatik, ki so primerni za večino avtomobilov.
Pnevmatike je treba rotirati v smeri v navzkrižnem vzorcu naprej ali v alternativnem X vzorcu, ko obravnavamo avte na sprednji pogon.
Pri vozilih, ki imajo pogon na zadnja kolesa, se pnevmatike rotira v vzvratnem vzorcu ali istem X vzorcu. Ta vzorec je primeren tudi za avtomobile na štirikolesni pogon. Vendar pa se je delovanje sodobnih pnevmatik in koles spremenilo, s tem pa sta se pojavila dva nova vzorca za rotiranje pnevmatik.
Prvemu vzorcu se reče “Od-spredaj-do-zadaj” (ang: “Front-To-Rear”). Ta vzorec je primeren za avtomobile z enako velikimi smernimi kolesi.
Drugi vzorec se imenuje “Od-Strani-Do-Strani” (ang: “Side-To-Side”) in je primeren za avtomobile z različno velikimi neusmerjenimi pnevmatikami in kolesi na sprednji osi.
Morda se zgodi, da noben od predlaganih vzorcev rotacije pnevmatik ne pomaga odpraviti neenakomerne obrabe. V tem primeru jih je potrebno odstraniti in ponovno centrirati. Demontaža, montaža in ponovno uravnoteženje je potrebno za avtomobile z različnimi dimenzijskimi smernimi pnevmatikami in kolesi ter krmilom z različnimi sprednjimi in zadnjimi odmiki.
Nekateri mehaniki zagovarjajo petstopenjski vzorec rotacije pnevmatik. Mnogi avtomobili imajo začasno rezervo, ki ni vključena v sistem za rotiranje pnevmatik. Vendar v primeru, da rezervna guma ustreza štirim kolesom in pnevmatikam na tleh, jo je zagotovo treba vključiti v vzorec. Pri rotaciji pnevmatik je najbolje upoštevati smernice proizvajalca. Ko priporočil ni na voljo, upoštevajte naslednja navodila:
Pri avtomobilih s pogonom na sprednji kolesi pnevmatike rotirajte s križnim vzorcem naprej. To počnite s polno hitrostjo. Pri avtomobilih s pogonom na sprednji kolesi pnevmatike rotirajte s križnim vzorcem naprej in ne pozabite na rezervno pnevmatiko.
Pri avtomobilih s štirikolesnim pogonom in pogonom na zadnji kolesi pnevmatike rotirajte z vzvratnim vzorcem s popolnim ujemanjem velikosti.
Rotacija zimskih pnevmatik
Čeprav so zimske pnevmatike izdelane iz bolj kakovostne gume, prav tako potrebujejo redno vzdrževanje in rotiranje. Zimske pnevmatike so v veliko pomoč voznikom, ki živijo v hladnih in zasneženih predelih, saj zagotavljajo oprijemljiv nadzor na spolzki cesti. Če želite podaljšati življenjsko dobo zimskih pnevmatik, je pomembno, da izberete pravilen vzorec vrtenja. Da bi dosegli višjo stopnjo učinkovitosti zimskih pnevmatik v zimskem času, jih je potrebno redno rotirati za zagotovitev enakomernega deleža delovne obremenitve. Rotacija pnevmatik bo zagotovila enakomerno obrabo vseh štirih pnevmatik kljub dodatnim obremenitvam in hudim vremenskim razmeram.
Strokovna pomoč vulkanizerja
Rotacijo pnevmatik naj opravlja strokovnjak, ki dobro pozna svoje delo. Zato je pomembno, da izberete dobrega vulkanizerja, ki zna izbrati pravilen vzorec rotacije pnevmatik. Če se odločite nalogo prepustiti enemu vulkanizerju, vam bo to znatno olajšalo delo, saj le-ta dobro pozna vaše vozilo, kar poenostavi izbiro rotacijskega vzorca. Priporočljiva je izbira certificiranega vulkanizerja z dobro merico izkušenj.
Rotacija pnevmatik je postopek, ki ga je treba redno ponavljati. Zanemarjanje le-tega znatno poveča tveganje poškodbe koles. Ne pozabite, da dobra skrb za vaše vozilo podaljšuje njegovo življenjsko dobo.